گاه نامه وارش

گاهی از بندر انزلی به روز میشود

گاه نامه وارش

گاهی از بندر انزلی به روز میشود

از هرچه بودن ِ حالای ما

 

 

(( آن روز که نم نم ِ بارانی هم می آمد،

 

اشتباه ما شمارش یکی در میان ِ حروف دریا بود

 

ما برای نوشتن ِ اسامی دوستانمان کلمه کم آورده بودیم

 

نمی گویم از هر چه بودن ِ حالای ما ،آینده هم آسوده خواهد گذشت،

 

اما لااقل یک حرفی بزن ، چیزی بگو !

 

پس این  همان، کمی آرامش ِ بی جهت کی خواهد رسید؟!

 

در حیرتم اینجا این بید سربه راه ... چرا ؟

 

چرا این همه خسته و خاموش از شکستن ِ سر شاخه های بلند ِ خود حرفی نمی زند!

 

آیا سکوت همیشه سر آغاز ِ تمرین ترانه و گفتگوی باران است!؟

 

پس تو که با فال ِ سبز علف آ شناتری، بگو کی باران خواهد آمد ؟ ))

 

قریب به یکسال است که کرکره وارش پایین آمده. و در این ده ماهه چه چیز ها که نشد!

مدتی است وبسایتی تحت لوای یکی از شرکت ها راه انداری شده است که فعلا مراحل آزمایشی اش را طی میکند.

دوست عزیزی که پس از خواندن تبلیغاتمان جلوی چشممان ایستاد و بر و بر نگاهمان کرد و گفت " ادبیاتشون منو کشته! " وبسایت زیبایی زده که دیدنش خالی از لطف نیست. اکنون ، آروین که همیشه ما را رنگین نامه می خواند و همیشه به نوعی به ما مخالفت میکرد ( با این حال همیشه با ما بود و مطالبش زینت بخش صفحات وارش) کمر همت بسته و به دنبال دنیای گمشده ای میگردد که زمانی ما دنبالش بودیم!

جمعه گذشته هم خبر دیگری شنیدیم...

-          وبلاگ جدید وارش را دیده ای... ( گوشمان تیز میشود!)

-          همونی که تو آلبوم عکسشونه؟

-          نه بابا! مثه اینکه یکی دیگه بازش کرده! یه مقداری هم بهشون بدو بیراه گفته...

-          آدرسش چیه؟

-          یادم نیست ولی تو forum تاپیک زده.

این را که شنیدیم سریع دست به کار میشویم تا ببنیم اوضاع چطور است. چقدر مورد حمله واقع شده ایم. کمی هم تعجب کرده بودیم که هنوز هم اسمی از وارش در کوچه و خیابان به گوش می رسد.

وبلاگ جدید را باز کردیم و بر خلاف انتظارمان با قلمی دیگر آشنا شدیم!

"وارش برای من همه چیز بود. امید را در غربت به من هدیه داد و به شهرم برگشتم. حالا نه وارش هست و نه شهر آن بود که بیقرارش بودم. صفحه به صفحه وارش را در کامپیوتر سفری ام ذخیره کرده ام. از امروز من وارشم تا شاید امید را به گردانندگان مجله وارش برگردانم."

"این صفحه ضد وارش نیست بلکه ضد رویه نزولی وارشی هاست. و تصمیم ندارم  با بی انصافی بر آنها بتازیم٬فقط دوست دارم به گردانندگان آن بگویم قدر فضایی که ایجاد کرده بودند را نداشتند و تقریبا همه چیز را بر باد دادند. به قول خودشان وقتی شروع کردند هیچکس نبود ولی حالا همه و از هر رنگی هستند. اما دیگر وارشی نیست. واقعا چرا؟ قبول میکنم که کار بزرگی بود اما جا زدن در روزی که همه کپی میکنند و سعی میکند وارش دیگری باشند اصلا درست نیست.  به هر حال این قصه سر دراز دارد و ما هم دلی پر تر !!"

 

وحالا ما نمیدانیم چکار کنیم! بخندیم، بگرییم، ناراحت باشیم و یا خوشحال. خوشحال از اینکه هنوز هم نام وارش زنده است و هنوز هم عده ای هستند که برای زنده نگهداشتن نامش تقلا می کنند. ناراحت از اینکه گذشته به یادمان می آید و ایام خوش... از اینکه وارش هنوز هم به شوک احتیاج دارد.

اما امیدواریم.

امیدواریم که وارش را روزی زنده کنیم. پر قدرت و پر صلابت.

شاید دوباره دست به کار شدیم و با کمک همه دوباره طرحی بر اندازیم و وارشی بسازیم  برای همه...

قدمت ادارات در بندر انزلی

 

آنچه مسلم است ، بندر انزلی ، از نظر بسیاری ادارات و تاسیسات ، اول و یا در بعضی موارد ، شاید دوم و یا سوم در ایران بوده است و علت این امر نزدیکی با دنیای غرب و تمدن زودرس به این بوده که بطور خلاصه به آنان اشاره نمائیم .

1- آموزش و پرورش (معارف انزلی):
در سال 1279 شمسی انزلی دارای مدرسه بوده و مردم بچه های خود را بمدرسه می فرستادند . از سال 1299 شمسی مدرسه نسوان (دخترانه) شروع بکار کرد و مدرسه ارامنه در سال 1895 میلادی 1274 شمسی در این بندر مشغول بکار گردید .
در سال 1329 هجری قمری 1290 شمسی کلاس شبانه در انزلی تاسیس و در آن ( تاریخجغرافیاحقوق اساسیدوره اقتصادزبان فرانسهزبان روسیریاضیدفترداری ) تعلیم داده می شد .
پیشرفت سواد و سواد آموزی در بندر انزلی را باید در خواندن روزنامه ها دانست که در مورخه 14 صفر 1326 هجری قمری = آخر اسفند 1287 شمسی جمع جرایدی که در انزلی بفروش می رفت 523 نسخه بر آورد می شود که از لحاظ تعداد خریدار با محاسبه نسبت جمعیت در ایران اول بوده است .
 
آمار ، محصلین در انزلی سال 1370 – 1371 شمسی در 151 باب مدارس ، جمع دانش آموزان 35863 نفر میباشند و بر اساس آمار مورخه 1/10/1370 شمسی منتشر گردیده 85 درصد از مردم انزلی از نعمت سواد برخوردار میباشند و در کلیه آمارها در این باره مقام اول در ایران بر عهده داشته است .

2- شهرداری (بلدیه انزلی):
بدون شک ، بلدیه انزلی ، از اولین های ایران می باشد کما اینکه در ص 9 روزنامه ناصری چاپ تبریز مورخه 1 جمادی الاخر 1315 هجری قمری برابر با 6 نوامبر 1897 میلادی و آبانماه 1276 شمسی آمده است که : «خیاطی در انزلی ناخوش و بستری می شود ، طبیعی است از اطبای بلدیه ، مشار الیه را مداوا می نماید» .
و این می رساند که در بندر انزلی در آن زمان بلدیه داشته است .

3- تلگراف :
انزلی بعلت موقعیت بندری که بیشترین معاملات تجارتی ، از این ناحیه انجام می گرفت شاید پیشتر از شهرهای دیگر از تلگراف استفاده میکرد . از تاریخ 1275 هجری قمری 1237 شمسی وجود تلگراف در بندر انزلی سابقه داشته است .

4- پست :
از زمانی که کشتی ها در انزلی ، به حمل کالا و مسافر پرداختند ، پست هم در امور تجارتی و خانواده کار میکرده است .(بنا به اظهارات مدیر کل سابق سازمان بنادر و کشتیرانی بندر انزلی« مهندس حق شناس» تاریخ ورود اولین کشتی تجاری به بندر انزلی 1801 میلادی و 1181 شمسی است).

5- تلفن :
برای اولین بار در ایران در سال 1305 هجری قمری 1265 شمسی یک رشته سیم تلفن بین تهران و شاهزاده عبد العظیم کشیده شد . ولی در سال 1876 میلادی 1255 شمسی لیانازوت ، که اجاره شیلات را بدست آورد تلفن را در شیلات بر قرار نمود و . . .

 

------------------------

پی نوشت ها

از همه دوستان به خاطر غلط املایی دو پست گذشته عذرخواهی میکنیم-

لینکدونی وارش به راه افتاد اگر شما هم لینکی دارید که به نظرتان خواندنی است در قسمت نظرات قرار دهید تا به قسمت لینکدونی منتقل کنیم -