گاه نامه وارش

گاهی از بندر انزلی به روز میشود

گاه نامه وارش

گاهی از بندر انزلی به روز میشود

بندرانزلی قطب گردشگری گیلان فاقد دفتر گردشگری است

شهر زیبای بندرانزلی که با بهره‌مندی از دریای خزر، ساحل ماسه‌ای ، تالاب بین‌المللی ، بوستان ساحلی و دیگر جاذبه‌های طبیعی از قطبهای مهم گردشگری گیلان و کشور بشمار می‌رود، فاقد یک دفتر گردشگری است .

این در حالی‌است که به اعتقاد صاحب نظران ایجاد دفتر گردشگری می‌تواند علاوه بر اطلاع رسانی و معرفی جاذبه‌های مختلف ، در برنامه‌ریزی ،ساماندهی و رونق صنعت گردشگری این منطقه و در نتیجه ایجاد اشتغال در این بخش موثر واقع شود.

"محمود نوشازر" کارشناس بازنشسته امور گردشگری ارشاد بندرانزلی در این باره گفت : جمعیت شناوری که چند ماه‌درسال به عنوان گردشگر به‌انزلی می‌آیند نیازمندی‌هایی دارند که چنین دفتری با امکانات بالقوه خودمی‌تواند نسبت به سامان دهی آن اقدام کند.

وی اظهار داشت : توسعه صنعت گردشگری و بهره‌مندی از مزایای بی‌شمار آن از طریق فعال نمودن این بخش و توجه کارشناسانه و فراگیر به کلیه راههای مناسب رونق آن امکان پذیر است.

وی متذکر شد : ایجاد دفتر گردشگری در شهرهایی که دارای جاذبه‌های خوب گردشگری هستند می‌تواند به عنوان نخستین گام مورد توجه قرار گیرد.

یکی از اعضای شورای اسلامی شهر انزلی نیز به ایرنا گفت : با توجه به این که انزلی از قطبهای گردشگری ایران و گیلان است سرمایه‌گذاری در این بخش از نظر رونق گردشگری در کشور و اشتغالزایی به‌حال این منطقه بسیار موثر است.

" بهمن زنجان خواه " افزود: می‌توان با بهینه‌سازی اماکن زیبایی‌نظیر تالاب ، پلهای قدیمی ، طرحهای سالمسازی و آثار فرهنگی تاریخی شهر شمار گردشگران را افزایش داد.

به اعتقاد وی با سرمایه‌گذاری در صنعت گردشگری می‌توان بسیاری از معضلات اقتصادی و اجتماعی شهر را حل کرد.

مدیر هتل پوریا معتقد است : دفاتر گردشگری می‌توانند با بررسی نیازهای مسافران و انتقال آن به مسوولان شهرستان زمینه ایجاد امکانات مناسب را فراهم کنند.

" سید محی‌الدین جوکار " نصب تابلوهایی که در آن مناطق دیدنی ، هتلها و شماره تلفنهای ضروری برای مسافران قید شده باشد را از جمله اقداماتی دانست که این دفاتر گردشگری می‌توانند در نقاط مناسب از قبیل ورودی استان انجام دهند.

معاون گردشگری و فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری گیلان با تائید لزوم ایجاد این دفتر گفت : قبلا دفاتر گردشگری تنها در مرکز استانها وجود داشت اما افزایش آنها در برنامه سازمان قرار دارد.

" بیژن زهاب " در مصاحبه با خبرنگار ایرنا افزود: هم‌اکنون در آستارا و چابکسر دفاتر گردشگری میراث فرهنگی در حال ساخت است.

وی خاطرنشان کرد : طبق برنامه سال ‪ ۸۶‬تعداد این دفاتر در گیلان به ‪۸‬ مرکز افزایش خواهد یافت که انزلی نیز جزء این مراکز است.

زهاب همچنین متذکر شد: نوروز ‪ ۸۶‬مراکز اطلاع رسانی موقت در ورودی تمامی شهرهای استان گیلان ایجاد می‌شود.

معاون گردشگری گیلان همچنین از امضای تفاهمنامه همکاری‌های مشترک با سازمان هلال احمر در خصوص ارائه اطلاعات در زمینه گردشگری به مسافران خبر داد.

صاحب نظران توسعه حیطه فعالیت این‌دفترها از دادن اطلاعات به برنامه‌ریزی در جهت جلب گردشگر ، غنی‌سازی اوقات مسافران با برنامه‌هایی از قبیل گردش ، دیدار از مناطق طبیعی و آثار تاریخی و فرهنگی، آشنایی با آداب و رسوم ، هنرها و ویژگی‌های هر منطقه‌را جهت فعال‌نمودن صنعت گردگشری ضروری می‌دانند.

بر اساس آمارهای ارائه شده شمار دیدارکنندگان از بندرانزلی به بیش از دو میلیون نفر در سال می‌رسد.

منبع: ایرنا

اطلاعات عمومی!

تهیه سوسیس و کالباس در ایران به صورت کارخانه ای در سال 1928 میلادی (1317 شمسی) شروع شد. به این صورت که یک نفر روسی به نام افوناسو در بندر انزلی با ماشین کوچک دستی شروع به کار کرد و روزانه مایحتاج عدهای اتباع خارجی و عیسویانی که در آنجا بودند تهیه می کرد.
در سال 1930 یک نفر دیگر از اهالی روسیه به نام لیشینیسکی که نماینده بازرگانی روسیه در بندر انزلی بود و سابقه کالباس سازی در
روسیه داشت از آلمان یک کارخانه کوچکی برای مصرف روزانه 50-40 کیلوگرم کالباس وارد کرد و تا سال 1933 میلادی در بندر انزلی مشغول به کار بود.
از آن پس کارخانه را به تهران منتقل و یک نفر متخصص کالباس سازی را از آلمان برای کمک دعوت کرد. همچنین یک نفر از ارامنه و از اهالی سلماس به نام آرزومان آوانسیان که پس از انقلاب روسیه به ایران بازگشته بود با وسایل دستی و در منزلی واقع در خیابان منوچهری – خیابان ارباب جمشید در داخل کوچه ای پاساژ مانند از سال 1924 میلادی به همراه همسر و دو فرزند و چهار کارگر از ارامنه ایران که نسبتی با وی داشتند به تهیه فرآورده های گوشتی (سوسیس و کالباس) اشتغال داشت.
زمانی که کارخانه لیشینیسکی در سال 1312 از بندر انزلی به تهران منتقل شد با آرزومان آوانسیان که در روسیه در کارخانه کالباس سازی کار کرده بود و به علت علاقه و اطلاعاتی که در زمینه تهیه این فرآورده ها داشت و در ایران با همه مشکلات کمبود، سرمایه و امکانات به تولید اشتغال داشت،شریک شد و به این ترتیب در پایتخت، اولین کارخانه کالباس سازی بنا نهاده شد.

دیری نگذشت که لیشینیسکی به روسیه بازگشت و کارخانه را به آرزومان واگذار کرد. در این موقع کشتار خوک هر هفته 5-4 رأس و صرف هفتگی گوشت گاو 500-400 کیلوگرم بود.در واقع کارخانه بزرگ آرزومان که در سال 1337 در محل فعلی خود در جنوب غربی تهران، یافت آباد تأسیس شد و امروزه بزرگترین کارخانه تولید فرآورده های گوشتی (سوسیس و کالباس) است،اولین کارخانه تولید این فرآورده در ایران می باشد. همچنین کارخانه دیگری به نام اصل بلور در سال 1930 میلادی (1309 شمسی) در تهران آغاز به کار کرد و تولید روزانه آن هم بسیار کم بود که به وسیله شخصی به نام اختیاری بنا نهاده شده بود که بعداً آن را به شابلیان یکی از ارامنه ایران واگذار کرد که سپس شابلیان آن را به میکائیلیان واگذاشت که عملاً وارث دومین کارخانه بزرگ و مجهز این فرآورده که در سال 1338 شمسی به وسیله میکائیلیان در محل فعلی کارخانه واقع در کاظم آباد مجیدیه در شمال شرقی تهران احداث شده است، میباشد.

منبع: اینترنت